Megnyilt-kornyezettudatos-termekeket-forgalmazo-webaruhazunk
Doras-design-termoszok
Doras-neopren-huzatos-uvegkulacsok-szeles-valasztekban
Biodora-fabol-keszult-konyhai-kiegeszitok
Biodora-biomuanyag-termekek

Neoprén huzatos üvegkulacsok

Neoprén huzatos kávés és teás üvegkulacsok, üvegtermoszok

Neoprén huzatos üvegkulacs és bioműanyag uzsonnás doboz szettek

Bioműanyag kulacsok

Neoprén huzatos kulacs kiegészítők, pót huzatok, pót üvegkulacsok

Fém palack termoszok (rozsdamentes acél)

Retro desing fém termoszok (rozsdamentes acél)

Termosz és uzsonnás doboz szettek

Ételhordó termoszok és fém ételtárolók (rozsdamentes acél)

Bioműanyag mintás uzsonnás dobozok gyerekeknek

Bioműanyag csatos tároló dobozok, zárható színes füllel

Bioműanyag és üveg ételtároló dobozok

Kiegészítők evés - iváshoz. Bioműanyag poharak, mosható szívószál, étkező szettek

Bioműanyag és fa konyhai kiegészítők

Tálaláshoz kiegészítők, bioműanyag és fa kanalak

Bioműanyag és fa konyhai kiegészítők

 

Olvasd blogunkat

Éhség vagy szomjúság? Te is összekevered őket?

Veled is előfordult már, hogy amint megérezted gyomrod korgását, egyből valami harapnivalóhoz nyúltál? Sokan nem tudják, de az éhségérzet gyakran összetéveszthető a szomjúságérzettel. Ez a 2 érzés nagyon hasonló egymáshoz és gyakran ugyanazokkal a „tünetekkel” jár. Ráadásul az agy ugyanazon része (hipotalamusz) felelős mindkét érzet jeleinek értelmezésért. Klinikai vizsgálatok alapján kimutatták, hogy az emberek 37%-a tévesen ítéli meg azt, hogy a 2 érzés közül éppen melyik kerítette hatalmába.


Általános tünetek
Néhány általános éhségtünet lehet: üresség érzet a gyomorban, gyomor korgása, szédülés, fejfájás, ingerlékenység, koncentráció hiánya, hányinger.
A szomjúság jelei: száraz bőr, száraz szem, fokozott pulzusszám, fejfájás, hányinger, szédülés, lassúság, sötét vizelet.
Jól látszik, sok az átfedés a 2 érzet között. Sőt a szomjúság esetében szinte minden tünet előfordulhat, ami az éhségnél megjelenik. Az átfedő tünetek könnyen téves diagnózishoz vezethetnek, nehéz tehát meghatározni, melyik áll fenn valójában. Ezt csak úgy tudjuk megtenni, ha tudatosan odafigyelünk magunkra és arra, mit fogyasztottunk és milyen mennyiségben aznap.

 

Néhány tipp az éhség/szomjúságérzet elkerülésére

  • Ne várd meg, míg megszomjazol, hisz az már a dehidratáltság jele. Igyekezz egész nap rendszeresen, kellő mennyiségű folyadékot fogyasztani, hogy ne alakuljon ki a szomjúságérzet. Erre akár beállíthatsz telefonodon óránként riasztást, így mindig figyelmeztetni fog, ha eljött az idő a folyadékpótlásra.
    Nagy segítségedre lehet ebben egy saját kulacs vagy termosz, mellyel mindig magad mellett tarthatsz kellő mennyiségű folyadékot, ha pedig kifogy, egyszerűen csak újratöltöd.
    Azt, hogy mennyi folyadékra van egy embernek szüksége átlagosan és milyen jótékony hatásai vannak a megfelelő folyadékbevitelnek, arról előző blogbejegyzésünkben olvashatsz!
  • Figyelj a tested jelzéseire! Az „éhség” első jeleinél ne nyúlj azonnal a közeledben lévő nasihoz, vagy ne nyisd ki a hűtőt azzal a céllal, hogy most tele tankolod magad valami finomsággal! Első körben igyál pár pohár vizet vagy bárminemű folyadékot és várj 15 percet! Ha valóban éhes voltál, akkor egy enyhe gyomorfájdalmat érezhetsz, míg ha csak szomjas voltál, elégedettségérzet lesz úrrá rajtad.
  • Amint valóban éhségérzet jelenik meg, válassz vesebarát ételeket! Rostban gazdag, alacsony zsírtartalmú, magas antioxidáns tartalmú ételeket, mint pl. az alma, bogyós gyümölcsök, szőlők stb.
  • Aludj eleget! Bizony ám…az alvás az éhségérzetünkre is hatással van, hiszen a kevés alvás növeli a ghrelin hormon szintjét (ami az éhségért felelős), míg a megfelelő mennyiségű pihenés a leptin hormonok (jóllakottságért felelős) növelésében segít


Ha fogyni szeretnél, figyelj oda ezekre
Ha fogyni szeretnél, akkor is jó, ha észben tartod ezeket a tanácsokat, hiszen megkíméled magad egy felesleges falórohamtól, ráadásul, ha a megfelelő érzést elégíted ki, azzal számos pozitív hatást érhetsz el szervezetedben.
Sokan nem is csak akkor esznek vagy isznak, ha éhesnek/szomjasnak érzik magukat, hanem csak egyszerűen az ízek élvezete miatt, vagy éppen mert unatkoznak, esetleg mert arra gondolnak, nemsoká úgyis megéheznek/megszomjaznak. Ezek azonban akár súlyos következményekkel járhatnak, hiszen ha pl. több kalóriát viszünk be a nap folyamán, mint amennyire testünknek szüksége lenne, akkor – valószínűleg nem mondunk újdonságot – elhízhatunk.
Egy tanulmány szerint a felnőttek körében a nem megfelelő hidratáció magasabb testtömeg-indexhez (BMI-index) társul. A kutatók azt feltételezték, hogy azoknak az egyéneknek, akiket a BMI-diagram szerint elhízottnak minősítenek, nehezebb lehet hidratált állapotban maradni.

Kalóriadús italok, folyadékkal teli élelmiszerek
A képet tovább bonyolítja, hogy sok étel vizet is tartalmaz, míg egyes italok kalóriában gazdagok lehetnek. A vízzel teli ételek (egyes gyümölcsök, zöldségek vagy levesek) fogyasztása ugyan segíthet a szomjúság és az éhségérzet leküzdésében is, viszont az italok nem elégítik ki az égségérzetet, még akkor sem, ha kalóriában bővelkednek.
Az éhségérzet fokozatosan növekszik az utolsó étkezés óta eltelt idő növekedésével. Az, hogy milyen korán kezded el érezni az éhséget, természetesen függ attól, hogy mennyi és milyen összetételű táplálékot vittél be szervezetedbe. De ha gyanúsan hamar tör rád az éhségérzet, vélhetőleg szomjúsággal állsz szemben. Ilyenkor, - ahogy fentebb is tanácsoltunk -, fogj egy poharat, és kortyolgass el belőle pár adag friss vizet, vagy valami finom italt!


Sóvárgás vagy valódi éhség
Ha valóban éhes vagy, bármilyen szilárd étel eltelítheti gyomrodat, azonban ha nem laksz jól bármitől, akkor valószínűleg csak egy bizonyos ételtípus után sóvárogsz. Ez esetben sokszor valamiféle vitamin- vagy ásványianyag hiány állhat a háttérben. Ez laboratóriumi vizsgálatokkal könnyedén kideríthető.

 

Érzelmi éhség
Abban az esetben, ha sem az evés, sem az ivás nem elégíti ki sóvárgó vágyaidat, akkor gyanakodni lehet arra, hogy a valódi éhség helyett érzelmi éhséget tapasztalsz, vagyis valamiféle érzelmi hiányban szenvedsz, valami hiányt szeretnél pótolni az étkezéssel.
Ez a téma már szakorvosi véleményt és kezelést igényel, így tehát ha erről van szó, minél előbb fordulj egy megbízható szakemberhez, aki segíthet megoldani az esetleges lelki problémáidat!

 

Figyelj tehát oda magadra, vedd észre tested jelzéseit és legfőképp előzd meg a kialakuló éhség- vagy szomjúságérzetet megfelelő prevencióval!

Éhség vagy szomjúság
Fáradtság ellen: hidratálj!

Tél utolsó heteiben járunk, ilyenkor hűvös, borús az idő, amely kihatással van energiaszintünkre, kedélyállapotunkra is. Mivel ilyenkor ritkán süt ki a nap, nehezen vagy egyáltalán nem jut szervezetünkbe D-vitamin, emiatt gyakran érezhetjük magunkat levertnek, enerváltnak. A D-vitamint ugyan lehet pótolni megfelelő táplálkozással, azonban nehéz olyan mennyiségű, megfelelő típusú táplálékot fogyasztani, amellyel fedezhetjük napi szükségletünket. Ráadásul az ember változatosan étkezik, így elképzelhető, hogy míg egyik nap nagyobb adagot visz be szervezetébe, úgy a másik nap már ennek töredékét. Erre a célra megfelelő lehet a gyógyszertárakban, drogériákban, gyógynövényboltokban kapható, mesterségesen előállított vitamin, mely kapható tabletta, kapszula vagy akár – keverve egyéb más hatóanyagokkal és italokkal - különféle folyadékok formájában.
Fontos azonban odafigyelni arra, hogy szerves vitamint vásároljunk, ugyanis csak ezt képes a szervezet megfelelő módon feldolgozni.

 

Hidratáció
A D-vitamin pótlásának fontossága egyre jobban beépül a köztudatba, mint energiapótló készítmény, azonban sokan megfeledkeznek az egyik alapvető dologról, ami nem más, mint a hidratáció.
Amennyiben a szervezet nem jut elég folyadékhoz, nem képes ellátni megfelelően funkcióját, így felhalmozódhatnak a méreganyagok, lelassul az anyagcsere.
Nem is gondolnánk, mennyi mindenre kihatással van az, ha nem fogyasztunk elég folyadékot.
Mivel egy ember testtömegének kb. 2/3-a víz, így a legjobb az, ha tiszta vízzel tartjuk fent a folyadékháztartásunk egyensúlyát.

 

Rengeteg tényező befolyásolja, hogy mennyi vizet veszítünk a nap során, így nem lehet általánosan meghatározni, hogy egy embernek mennyit kellene innia átlagosan. Gyakori és elterjedt tévhit, hogy 1,5-3 liter víz fogyasztása mindenki számára a megfelelő mennyiség. Azonban ez nem ilyen egyszerű.
Tulajdonképpen a leadott vízmennyiségnek meg kellene felelnie a felvett mennyiséggel, ugyanis már egy csekély, 2%-os vízveszteség is traumákat okozhat a szervezetben. Ilyenkor megjelenhetnek olyan tünetek, mint a fejfájás, fáradtság, csökkent állóképesség.
Először a porckorongokból és az ízületekből, ez után az agyból és az izmokból fogy el a víz. Ennek eredményeképp alakulnak ki a különféle gerinc és ízületi degeneratív betegségek.

 

Folyadékszükséglet
A vízleadás mértéke függ a hőmérséklettől, a mozgás mennyiségétől, az egészségi állapottól, légzéstípustól, táplálkozástól és még sok egyéb egyéni tényezőtől.
Ezen kívül számít a kor, a nem, valamint a testsúly is. Jól látható hát, nem lehet egy általános folyadékszükségletet belőni, ami minden egyénnek megfelelő lenne.
Vizelet+székletürítés során kb 1,7 liter folyadékot veszítünk el naponta, míg csupán a légzéssel, valamint bőrünkön keresztül nagyjából 800 ml-t. És ezek csak az alapvető élettani funkciók, itt még nem vettük számításba a fentebb felsorolt tényezőket.
Ha nagyon szigorúan mégiscsak meg akarunk határozni egy mértéket, azt mondhatjuk, közepes hőmérsékletnél, mérsékelt fizikai aktivitással egy felnőtt nő napi folyadékszükséglete 2 liter, egy férfié 2,5 liter, míg egy gyermeké 1,6-2,1 liter.
Ne várjuk meg, amíg megjelenik a szomjúságérzet, hiszen ez a tünet már azt jelzi, hogy egy jó ideje dehidratált állapotban vagyunk! Ezt megelőzvén igyekezzünk folyamatosan hidratálni magunkat, fogyasszunk el óránként legalább 2 dl folyadékot, így biztosak lehetünk abban, hogy a nap folyamán megfelelő mennyiséget juttatunk be szervezetünkbe.


Kulacsok és termoszok, a megfelelő mennyiségű ivásért
Nagy segítséget jelenthet ebben egy saját kulacs vagy termosz, mellyel könnyedén nyomon követhetjük, mennyi folyadékot fogyasztottunk. Űrtartalomtól függően kitűzhetjük célul, hogy egy nap hány palackkal kell innunk ahhoz, hogy meglegyen a napi mennyiség. Ha pl. egy 500 ml-s kulacsunk vagy termoszunk van, azt nagyjából 4-szer kell újratölteni és akkor már jók vagyunk.

Ilyenkor télen mindenkinek jobban esik egy meleg vagy akár forró ital, mellyel a folyadékpótlás mellett felmelegíthetjük testünket. Erre tökéletes lehet egy gyümölcs- vagy akár gyógytea, amellyel nem csak pusztán folyadékot viszünk be szervezetünkbe, hanem egyúttal különféle gyógyhatású készítményeket, vitaminokat, ásványi anyagokat egyaránt.
A rozsdamentes acél termoszok, valamint a neoprén huzatos üvegkulacsok kiválóan alkalmasak arra, hogy órákon át melegen tartsák számunkra a beléjük töltött italokat.
Melegebb időkben pedig ennek épp az ellentéte, segítenek, hogy sokáig hidegen álljanak a szomjoltók rendelkezésünkre.

A változatosság és a mértékletesség minden területen fontos, így egy vitamindús gyümölcslé, kalciumdús tej, egy energetizáló kávé, alkalomadtán valamilyen ízesített víz, valamint limonádé is belefér.
Egy adag kávét pl. magunkkal vihetünk egy kifejezetten kávés és teás üvegkulacsban, mely kapható egészen pici, 250 ml-s változatban is, így tényleg csak annyit kell magunkkal vinnünk, amennyire a reggeli feltöltődés során szükségünk lehet egy fárasztó munkahelyi vagy iskolai nap során.

Folyadékszükségletünk nagyjából 20-30%-át azonban élelmiszerek formájában visszük be szervezetünkbe, ennek fényében fontos a változatos táplálkozás is, fogyasszunk hát minél több zöldséget, gyümölcsöt, tejterméket, főzeléket, valamint levest, amelyek már önmagukban nagy víztartalommal rendelkeznek. Így még ha el is felejtünk elegendő mennyiségű vizet/italt inni, akkor is egy részét a táplálkozás során pótolni tudjuk.

 

A megelőzés a legfontosabb
Ha szép és feszes bőrre, egészséges körmökre és hajkoronára vágysz, meg akarod előzni a ráncok kialakulását, elejét akarod venni a különféle betegségeknek és elhízásnak, valamint meg akarod akadályozni az alvásproblémákat és számos betegséget, akkor figyelj oda mennyit és mit iszol! Ha még eddig nem tetted, szerezz be magadnak egy kulacsot vagy termoszt és légy tudatos a folyadékfogyasztást illetően is!

Hidratáció palackkal