Megnyilt-kornyezettudatos-termekeket-forgalmazo-webaruhazunk
Doras-design-termoszok
Doras-neopren-huzatos-uvegkulacsok-szeles-valasztekban
Biodora-fabol-keszult-konyhai-kiegeszitok
Biodora-biomuanyag-termekek

Neoprén huzatos üvegkulacsok

Neoprén huzatos kávés és teás üvegkulacsok, üvegtermoszok

Neoprén huzatos üvegkulacs és bioműanyag uzsonnás doboz szettek

Bioműanyag kulacsok

Neoprén huzatos kulacs kiegészítők, pót huzatok, pót üvegkulacsok

Fém palack termoszok (rozsdamentes acél)

Retro desing fém termoszok (rozsdamentes acél)

Termosz és uzsonnás doboz szettek

Ételhordó termoszok és fém ételtárolók (rozsdamentes acél)

Bioműanyag mintás uzsonnás dobozok gyerekeknek

Bioműanyag csatos tároló dobozok, zárható színes füllel

Bioműanyag és üveg ételtároló dobozok

Kiegészítők evés - iváshoz. Bioműanyag poharak, mosható szívószál, étkező szettek

Bioműanyag és fa konyhai kiegészítők

Tálaláshoz kiegészítők, bioműanyag és fa kanalak

Bioműanyag és fa konyhai kiegészítők

 

Olvasd blogunkat

Az elegendő folyadékfogyasztás a tanulásban is segít

Az élethosszig tartó tanulás nagy szerepet játszik abban, hogy az emberek kiaknázzák lehetőségeiket. Ha valaki folyamatosan képzi magát, azzal megnyílik előtte a világ, és olyan területen helyezkedhet el, amire mindig is vágyott. Ezen kívül bárhol megállja majd a helyét, talpraesett lesz, képes lesz önállóan megoldani a problémáit.

Április végefelé járunk, közelednek az érettségik és az év végi vizsgák. Ilyenkor a diákok (jó esetben) már ott tartanak, hogy a tanulmányaik nagyobb részét elsajátították. Persze mindig vannak olyanok, akik az utolsó hetekre, hónapokra hagyják a tanulást. Nem is alkotnánk erről véleményt, hiszen mindenki maga érzi, mi a jó neki, mennyi ideje van felkészülni, a hosszú- vagy a rövidtávú memóriája az erősebb, stb-stb.

Azonban egy fontos tanácsot érdemes megemlítenünk és megfogadnunk, ami nem más, mint az elegendő folyadékfogyasztás.

Agyunk működése

Agyunk közel 73%-a víz, melynek a normális működéshez megfelelő hidratációra van szüksége. Az agysejtek akkor szuperálnak optimálisan, ha megvan a finom egyensúly a víz és a különféle egyéb elemek között – ezt nevezzük elektrolit-háztartásnak -. Akár csak egy autó esetében, ha nincs elég folyadékbevitel, nem működnek a dolgok. Amikor tehát kevés folyadékot viszünk be szervezetünkbe, ez az egyensúly felborul, az agysejtek pedig elvesztik hatékonyságukat, kevésbé lesznek képesek ellátni feladataikat.
Ha valaki nem iszik elég vizet, romlik a rövid- és hosszútávú memóriája, csökken a koncentrációképessége, fáradékony lesz, fejfájás jelentkezhet nála.

A vízivás fontossága

Már a kis mennyiségű vízveszteség is, - amely a testtömeg 1-2%-a - befolyásolhatja a szervezet hőmérséklet-szabályozási képességét és testünk teljesítményét.
Egy gyermek esetében nagyobb a kiszáradás veszélye, mint a felnőtteknél, ugyanis testtömegükhöz képest magasabb a vízigényük. Esetükben tehát jobban oda kell figyelni arra, hogy a nap folyamán folyamatosan pótolják az elveszített/elhasznált folyadékot szervezetükből.
A kutatások alapján a megfelelően hidratált és kellő mennyiségű vizet fogyasztó diákok osztályzatai jobbak, mint azoké, akik nem isznak eleget. Ezen kívül a vizsgákon is határozottan jobban teljesítenek. A tiszta víz fogyasztása ugyanis elősegíti a tisztább gondolkodást, növeli a koncentrációt, valamint enyhíti a stresszt és csökkenti a szorongást- ez által mérsékli a vizsgadrukkot - amelyről közismert, hogy negatív hatással lehet a tanuló teljesítményére, így a vizsga eredményére -.

A jó jegyek titka
Természetesen önmagában a vízivás nem helyettesíti a tanulást, jó eredményeket csak akkor érhetünk el, ha odafigyelünk az órákon, tanulunk és eleget gyakorlunk, hiszen a tudás csak így tud rögzülni memóriánkba.
A diákok sikere összességében az elegendő mennyiségű és minőségi pihenésben; a figyelemelterelő tényezők kizárásában, az optimális tanulói közegben; továbbá a megfelelő táplálkozásban és az elegendő folyadékfogyasztásban rejlik.

Összefoglalva, miért is segít a vízivás a jó eredmények elérésében:

  • Segít a gyermekek általános fejlődésében
  • Növeli a szellemi és fizikai teljesítményt
  • Javítja a finom motorikus képességeket
  • Növeli a koncentrációs képességeket és vizuális figyelmet
  • Csökkenti a stresszt és a szorongást
  • Megelőzi a fáradtságot


Pár tipp a hidratáltság fenntartásához:

  • Tarts magadnál mindig egy poharat vagy üveget, amelyet párszor újra töltve fedezheted napi vízigényedet!
  • A legjobb módszer, ha beszerzel egy saját kulacsot vagy termoszt, mellyel mindig elérhető közelségben lesz számodra a szomjoltó, így nem kell egész nap azon gondolkoznod, hányszor töltötted fel víziváshoz szükséges kiegészítőidet. Ha gyermekednek veszel kulacsot, hagyd hogy ő válassza ki magának azt, amelyik a legjobban tetszik számára, így biztos lehetsz abban, hogy örömmel fog kortyolgatni belőle a nap folyamán!
  • Ha nem kedveled a tiszta víz ízét, turbózd fel egy szelet citrommal vagy uborkával, vagy egy általad kedvelt idény gyümölccsel!
  • Este, lefekvés előtt 1-2 órával igyál gyógyteát, ami nem csak a folyadékpótlásban segít, hanem kiválóan elősegíti a pihentető alvást!
  • Ha éhesnek érzed magad, először próbálj meg pár pohár folyadékot meginni, hiszen a szomjúság könnyen összetéveszthető az éhségérzettel! Erről egy korábbi blogbejegyzésünkben is írtunk már.
  • Fogyassz vízben gazdag ételeket, mint pl. a gyümölcsök, zöldségek, joghurtok, esetleg a levesek! Így már evés közben is fedezheted folyadékszükségleted egy részét.
  • Állíts be telefonodon óránként egy ébresztőt, így az mindig figyelmeztetni fog, hogy ideje innod egy pohárral. Erre már léteznek külön applikációk is, amellyel még könnyebben oda tudsz figyelni, mikor mennyit iszol.


Figyelj tehát oda magadra, illetve gyermekeidre, hogy mindig igyatok eleget, így garantált lesz a jó teljesítmény és eredmény mindenkinek!

Folyadékpótlás kulacsokkal
Éhség vagy szomjúság? Te is összekevered őket?

Veled is előfordult már, hogy amint megérezted gyomrod korgását, egyből valami harapnivalóhoz nyúltál? Sokan nem tudják, de az éhségérzet gyakran összetéveszthető a szomjúságérzettel. Ez a 2 érzés nagyon hasonló egymáshoz és gyakran ugyanazokkal a „tünetekkel” jár. Ráadásul az agy ugyanazon része (hipotalamusz) felelős mindkét érzet jeleinek értelmezésért. Klinikai vizsgálatok alapján kimutatták, hogy az emberek 37%-a tévesen ítéli meg azt, hogy a 2 érzés közül éppen melyik kerítette hatalmába.


Általános tünetek
Néhány általános éhségtünet lehet: üresség érzet a gyomorban, gyomor korgása, szédülés, fejfájás, ingerlékenység, koncentráció hiánya, hányinger.
A szomjúság jelei: száraz bőr, száraz szem, fokozott pulzusszám, fejfájás, hányinger, szédülés, lassúság, sötét vizelet.
Jól látszik, sok az átfedés a 2 érzet között. Sőt a szomjúság esetében szinte minden tünet előfordulhat, ami az éhségnél megjelenik. Az átfedő tünetek könnyen téves diagnózishoz vezethetnek, nehéz tehát meghatározni, melyik áll fenn valójában. Ezt csak úgy tudjuk megtenni, ha tudatosan odafigyelünk magunkra és arra, mit fogyasztottunk és milyen mennyiségben aznap.

 

Néhány tipp az éhség/szomjúságérzet elkerülésére

  • Ne várd meg, míg megszomjazol, hisz az már a dehidratáltság jele. Igyekezz egész nap rendszeresen, kellő mennyiségű folyadékot fogyasztani, hogy ne alakuljon ki a szomjúságérzet. Erre akár beállíthatsz telefonodon óránként riasztást, így mindig figyelmeztetni fog, ha eljött az idő a folyadékpótlásra.
    Nagy segítségedre lehet ebben egy saját kulacs vagy termosz, mellyel mindig magad mellett tarthatsz kellő mennyiségű folyadékot, ha pedig kifogy, egyszerűen csak újratöltöd.
    Azt, hogy mennyi folyadékra van egy embernek szüksége átlagosan és milyen jótékony hatásai vannak a megfelelő folyadékbevitelnek, arról előző blogbejegyzésünkben olvashatsz!
  • Figyelj a tested jelzéseire! Az „éhség” első jeleinél ne nyúlj azonnal a közeledben lévő nasihoz, vagy ne nyisd ki a hűtőt azzal a céllal, hogy most tele tankolod magad valami finomsággal! Első körben igyál pár pohár vizet vagy bárminemű folyadékot és várj 15 percet! Ha valóban éhes voltál, akkor egy enyhe gyomorfájdalmat érezhetsz, míg ha csak szomjas voltál, elégedettségérzet lesz úrrá rajtad.
  • Amint valóban éhségérzet jelenik meg, válassz vesebarát ételeket! Rostban gazdag, alacsony zsírtartalmú, magas antioxidáns tartalmú ételeket, mint pl. az alma, bogyós gyümölcsök, szőlők stb.
  • Aludj eleget! Bizony ám…az alvás az éhségérzetünkre is hatással van, hiszen a kevés alvás növeli a ghrelin hormon szintjét (ami az éhségért felelős), míg a megfelelő mennyiségű pihenés a leptin hormonok (jóllakottságért felelős) növelésében segít


Ha fogyni szeretnél, figyelj oda ezekre
Ha fogyni szeretnél, akkor is jó, ha észben tartod ezeket a tanácsokat, hiszen megkíméled magad egy felesleges falórohamtól, ráadásul, ha a megfelelő érzést elégíted ki, azzal számos pozitív hatást érhetsz el szervezetedben.
Sokan nem is csak akkor esznek vagy isznak, ha éhesnek/szomjasnak érzik magukat, hanem csak egyszerűen az ízek élvezete miatt, vagy éppen mert unatkoznak, esetleg mert arra gondolnak, nemsoká úgyis megéheznek/megszomjaznak. Ezek azonban akár súlyos következményekkel járhatnak, hiszen ha pl. több kalóriát viszünk be a nap folyamán, mint amennyire testünknek szüksége lenne, akkor – valószínűleg nem mondunk újdonságot – elhízhatunk.
Egy tanulmány szerint a felnőttek körében a nem megfelelő hidratáció magasabb testtömeg-indexhez (BMI-index) társul. A kutatók azt feltételezték, hogy azoknak az egyéneknek, akiket a BMI-diagram szerint elhízottnak minősítenek, nehezebb lehet hidratált állapotban maradni.

Kalóriadús italok, folyadékkal teli élelmiszerek
A képet tovább bonyolítja, hogy sok étel vizet is tartalmaz, míg egyes italok kalóriában gazdagok lehetnek. A vízzel teli ételek (egyes gyümölcsök, zöldségek vagy levesek) fogyasztása ugyan segíthet a szomjúság és az éhségérzet leküzdésében is, viszont az italok nem elégítik ki az égségérzetet, még akkor sem, ha kalóriában bővelkednek.
Az éhségérzet fokozatosan növekszik az utolsó étkezés óta eltelt idő növekedésével. Az, hogy milyen korán kezded el érezni az éhséget, természetesen függ attól, hogy mennyi és milyen összetételű táplálékot vittél be szervezetedbe. De ha gyanúsan hamar tör rád az éhségérzet, vélhetőleg szomjúsággal állsz szemben. Ilyenkor, - ahogy fentebb is tanácsoltunk -, fogj egy poharat, és kortyolgass el belőle pár adag friss vizet, vagy valami finom italt!


Sóvárgás vagy valódi éhség
Ha valóban éhes vagy, bármilyen szilárd étel eltelítheti gyomrodat, azonban ha nem laksz jól bármitől, akkor valószínűleg csak egy bizonyos ételtípus után sóvárogsz. Ez esetben sokszor valamiféle vitamin- vagy ásványianyag hiány állhat a háttérben. Ez laboratóriumi vizsgálatokkal könnyedén kideríthető.

 

Érzelmi éhség
Abban az esetben, ha sem az evés, sem az ivás nem elégíti ki sóvárgó vágyaidat, akkor gyanakodni lehet arra, hogy a valódi éhség helyett érzelmi éhséget tapasztalsz, vagyis valamiféle érzelmi hiányban szenvedsz, valami hiányt szeretnél pótolni az étkezéssel.
Ez a téma már szakorvosi véleményt és kezelést igényel, így tehát ha erről van szó, minél előbb fordulj egy megbízható szakemberhez, aki segíthet megoldani az esetleges lelki problémáidat!

 

Figyelj tehát oda magadra, vedd észre tested jelzéseit és legfőképp előzd meg a kialakuló éhség- vagy szomjúságérzetet megfelelő prevencióval!

Éhség vagy szomjúság