Fáradtság ellen: hidratálj!


Hidratáció palackkal

Tél utolsó heteiben járunk, ilyenkor hűvös, borús az idő, amely kihatással van energiaszintünkre, kedélyállapotunkra is. Mivel ilyenkor ritkán süt ki a nap, nehezen vagy egyáltalán nem jut szervezetünkbe D-vitamin, emiatt gyakran érezhetjük magunkat levertnek, enerváltnak. A D-vitamint ugyan lehet pótolni megfelelő táplálkozással, azonban nehéz olyan mennyiségű, megfelelő típusú táplálékot fogyasztani, amellyel fedezhetjük napi szükségletünket. Ráadásul az ember változatosan étkezik, így elképzelhető, hogy míg egyik nap nagyobb adagot visz be szervezetébe, úgy a másik nap már ennek töredékét. Erre a célra megfelelő lehet a gyógyszertárakban, drogériákban, gyógynövényboltokban kapható, mesterségesen előállított vitamin, mely kapható tabletta, kapszula vagy akár – keverve egyéb más hatóanyagokkal és italokkal - különféle folyadékok formájában.
Fontos azonban odafigyelni arra, hogy szerves vitamint vásároljunk, ugyanis csak ezt képes a szervezet megfelelő módon feldolgozni.

 

Hidratáció
A D-vitamin pótlásának fontossága egyre jobban beépül a köztudatba, mint energiapótló készítmény, azonban sokan megfeledkeznek az egyik alapvető dologról, ami nem más, mint a hidratáció.
Amennyiben a szervezet nem jut elég folyadékhoz, nem képes ellátni megfelelően funkcióját, így felhalmozódhatnak a méreganyagok, lelassul az anyagcsere.
Nem is gondolnánk, mennyi mindenre kihatással van az, ha nem fogyasztunk elég folyadékot.
Mivel egy ember testtömegének kb. 2/3-a víz, így a legjobb az, ha tiszta vízzel tartjuk fent a folyadékháztartásunk egyensúlyát.

 

Rengeteg tényező befolyásolja, hogy mennyi vizet veszítünk a nap során, így nem lehet általánosan meghatározni, hogy egy embernek mennyit kellene innia átlagosan. Gyakori és elterjedt tévhit, hogy 1,5-3 liter víz fogyasztása mindenki számára a megfelelő mennyiség. Azonban ez nem ilyen egyszerű.
Tulajdonképpen a leadott vízmennyiségnek meg kellene felelnie a felvett mennyiséggel, ugyanis már egy csekély, 2%-os vízveszteség is traumákat okozhat a szervezetben. Ilyenkor megjelenhetnek olyan tünetek, mint a fejfájás, fáradtság, csökkent állóképesség.
Először a porckorongokból és az ízületekből, ez után az agyból és az izmokból fogy el a víz. Ennek eredményeképp alakulnak ki a különféle gerinc és ízületi degeneratív betegségek.

 

Folyadékszükséglet
A vízleadás mértéke függ a hőmérséklettől, a mozgás mennyiségétől, az egészségi állapottól, légzéstípustól, táplálkozástól és még sok egyéb egyéni tényezőtől.
Ezen kívül számít a kor, a nem, valamint a testsúly is. Jól látható hát, nem lehet egy általános folyadékszükségletet belőni, ami minden egyénnek megfelelő lenne.
Vizelet+székletürítés során kb 1,7 liter folyadékot veszítünk el naponta, míg csupán a légzéssel, valamint bőrünkön keresztül nagyjából 800 ml-t. És ezek csak az alapvető élettani funkciók, itt még nem vettük számításba a fentebb felsorolt tényezőket.
Ha nagyon szigorúan mégiscsak meg akarunk határozni egy mértéket, azt mondhatjuk, közepes hőmérsékletnél, mérsékelt fizikai aktivitással egy felnőtt nő napi folyadékszükséglete 2 liter, egy férfié 2,5 liter, míg egy gyermeké 1,6-2,1 liter.
Ne várjuk meg, amíg megjelenik a szomjúságérzet, hiszen ez a tünet már azt jelzi, hogy egy jó ideje dehidratált állapotban vagyunk! Ezt megelőzvén igyekezzünk folyamatosan hidratálni magunkat, fogyasszunk el óránként legalább 2 dl folyadékot, így biztosak lehetünk abban, hogy a nap folyamán megfelelő mennyiséget juttatunk be szervezetünkbe.


Kulacsok és termoszok, a megfelelő mennyiségű ivásért
Nagy segítséget jelenthet ebben egy saját kulacs vagy termosz, mellyel könnyedén nyomon követhetjük, mennyi folyadékot fogyasztottunk. Űrtartalomtól függően kitűzhetjük célul, hogy egy nap hány palackkal kell innunk ahhoz, hogy meglegyen a napi mennyiség. Ha pl. egy 500 ml-s kulacsunk vagy termoszunk van, azt nagyjából 4-szer kell újratölteni és akkor már jók vagyunk.

Ilyenkor télen mindenkinek jobban esik egy meleg vagy akár forró ital, mellyel a folyadékpótlás mellett felmelegíthetjük testünket. Erre tökéletes lehet egy gyümölcs- vagy akár gyógytea, amellyel nem csak pusztán folyadékot viszünk be szervezetünkbe, hanem egyúttal különféle gyógyhatású készítményeket, vitaminokat, ásványi anyagokat egyaránt.
A rozsdamentes acél termoszok, valamint a neoprén huzatos üvegkulacsok kiválóan alkalmasak arra, hogy órákon át melegen tartsák számunkra a beléjük töltött italokat.
Melegebb időkben pedig ennek épp az ellentéte, segítenek, hogy sokáig hidegen álljanak a szomjoltók rendelkezésünkre.

A változatosság és a mértékletesség minden területen fontos, így egy vitamindús gyümölcslé, kalciumdús tej, egy energetizáló kávé, alkalomadtán valamilyen ízesített víz, valamint limonádé is belefér.
Egy adag kávét pl. magunkkal vihetünk egy kifejezetten kávés és teás üvegkulacsban, mely kapható egészen pici, 250 ml-s változatban is, így tényleg csak annyit kell magunkkal vinnünk, amennyire a reggeli feltöltődés során szükségünk lehet egy fárasztó munkahelyi vagy iskolai nap során.

Folyadékszükségletünk nagyjából 20-30%-át azonban élelmiszerek formájában visszük be szervezetünkbe, ennek fényében fontos a változatos táplálkozás is, fogyasszunk hát minél több zöldséget, gyümölcsöt, tejterméket, főzeléket, valamint levest, amelyek már önmagukban nagy víztartalommal rendelkeznek. Így még ha el is felejtünk elegendő mennyiségű vizet/italt inni, akkor is egy részét a táplálkozás során pótolni tudjuk.

 

A megelőzés a legfontosabb
Ha szép és feszes bőrre, egészséges körmökre és hajkoronára vágysz, meg akarod előzni a ráncok kialakulását, elejét akarod venni a különféle betegségeknek és elhízásnak, valamint meg akarod akadályozni az alvásproblémákat és számos betegséget, akkor figyelj oda mennyit és mit iszol! Ha még eddig nem tetted, szerezz be magadnak egy kulacsot vagy termoszt és légy tudatos a folyadékfogyasztást illetően is!